Frankó vasárnap délelőtti program végigmenni a félkész új Fradi-stadionon, akkor is ha nem vagy zöld. Nagyon dolgoznak az Üllői úton, az eredmény lenyűgöző lesz hazai léptékkel, akkor is, ha láttunk már ilyet máshol is.
Nem igazán van nagy hagyománya nálunk a készülő épületek mutogatásának, éppen ezért volt meglepő és jó húzás a marketingben egyre erősödő Fraditól az építkezés megnyitása a szurkolók előtt. Már az egykori étterem-vendégszektor helyén felhúzott konténeres látogatóközpont is okos lépés volt, de így beavatni a szurkolókat az új aréna felhúzásába mindenképp értékelendő. A képlet egyszerű, írsz egy levelet az adataiddal, a Fradinál meg az erre dedikált ember ad neked időpontot, a hétvégi hat (szombaton és vasárnap egyaránt 10, 11, 12) túra valamelyikére. Azt hittem, nagyobb a tolongás, meglepődtem, hogy kapásból választhattam, hogy mikor akarok menni. Ára is van, több mint 2000 forint, amit persze lehet kifogásolni, mondván ez egy állami építkezés. De a vezetett túra egy szolgáltatás, és hát Krisztus koporsóját sem, ugye.
Az egyórás vezetett séta a látogatóközpontból indul, a fejünkön sisakkal, a hátunkon mellénnyel. Nagyon kemény, hogy kevesebb, mint egy évvel a lerombolása után semmi nem emlékeztet a helyen a régi stadionra. Csak annyi, hogy a vezetőnk megjegyzi, hogy amíg botorkálunk a látogatóközpontból az új épület felé, a lábunk alatt lévő, elegyengetett törmelék a régi Albert-stadion újrafeldolgozott betonja. Általában naponta többször látom az épülő stadiont, tehát tisztában vagyok az építkezés ütemével, mégis megrendítő, hogy ott járok a teljesen szerkezetkész épületben. Hatalmasnak tűnik, pedig azért nem egy 50-100 ezres aréna lesz, mégis folyamatosan ahhoz viszonyítok, hogy milyen volt a régi épület, mennyire törpe volt ehhez képest.
Ahogy felmegyünk a teljesen szerkezetkész lelátóra, székek és fű nélkül, de azt látjuk, ami fogadni fog minket. A többi épülő magyar stadionban (Debrecen, Felcsút) nem voltam még, de ez egyértelműen impozáns látvány lesz. Sorjáztak a számok a túravezetőtől, ezek közül csak a legszükségesebbeket, meg a legmaradandóbbakat tolom ide. Tehát a stadion 13,7 milliárd állami forintból épül fel; összesen 22 043 férőhelyes lesz, de a hazai, MLSZ alá tartozó meccseken több mint 23 ezren férnek majd be; 34 széksor lesz a lelátókon; a legdrágább Skybox bérléséért (innen nézhetik majd a burzsujok a cégük pénzén totál hangulattalanul a meccseket) 20 millió forintot kell majd fizetni egy szezonra.
A fejépületbe, ami a Nagyvárad tér felőli hosszú lelátó alatt, mellett helyezkedik el (öltözőkkel, parkolóházzal, hatalmas, 2000 fős rendezvényteremmel, kiszolgálóhelyiségekkel) nem mehettünk be egyelőre. Amit láttunk, arra utal, hogy impozáns méretű, de mégis egyszerű kialakítású az új Fradi-pálya: a lelátókon egyetlen szintben helyezték el a kijáratokat, amelyek a földszintre vezetnek majd, ahol várják a népet a kiváló büfék. Kompakt, sallangoktól – váratlan megoldásoktól mentes – lesz a Fradi-stadion. Valahol láttunk már ilyen stadiont, nem is egyet, személy szerint úgy éreztem magam a félkész stadionban, mint Klagenfurtban vagy éppen Lvivben, akkor is, ha utóbbiak esetében jóval nagyobb stadionokról van szó.
A kényelem hatalmas lesz, erről gondoskodik majd a két eredményjelző tábla; a földszinten elhelyezett büfék, amelyekben helyi pénzzel (csak itt használható kártyára kell tölteni a pénzt) lehet majd fizetni; a sorban állást kiküszöbölendő pedig okostelefonon lehet majd sört rendelni, és sorszámot kapsz a büfében; már sokszor hallottam, de itt is elhangzott, hogy a meccsek jeleneteit majd vissza lehet nézni a telefonokon, mert persze lesz ingyér wifi az egész stadionban.
Persze sportlétesítményt építeni sem könnyű, de a nagyobb gond az üzemeltetés szokott lenni. A koncepció az Üllői úton az, hogy a klub 77 évre megkapta a stadionhasználatot ingyen az államtól. Cserébe viszont gondoskodik az üzemeltetésről, amit azonban nem maga fog végezni, hanem fix összegért továbbadja ezt a jogot egy ebben rutinos nyugat-európai cégnek. Röpködtek az összegek, állítólag 1-1,5 milliárd forintot ér majd ez a jog a Fradinak, cserében nem maga értékesíti majd a belépőket, nem maga hasznosítja az üzletileg hasznosítható helyiségeket.
Sokat lehetne még áradozni vagy éppen aggódni az Üllői út miatt. Abba nem mennék bele, hogy mit keres itt az állami pénz, jár-e a Fradinak egy stadion vagy sem; ez olyan karavános-kutyás felállás lenne. Annyi biztos, hogy az új Alberttel és a debreceni arénával valami teljesen új minőség érkezik meg a magyar fociba. Hogy ettől több lesz-e a néző, a sporttévén kívül lehet-e majd máshol is BL-t nézni itthon, Pintér Attila jobban fog-e tudni fogalmazni, Tóth Bencének meg szélesebb lesz-e a válla, az egyszer csak kiderül. Ha a hírek nem csalnak, akkor augusztus eleje után.
(A képek sajnos egy hónaposak, cserébe jó sokan vannak és az élmény maradandó.)
2 hozzászólás @ Valami nagyon épül az Üllőin
Arról, hogy mi jár vagy mi nem jár, csak annyit, hogy anno a Fradi-pályára valót a csapat támogatói, szurkolói dobták össze. Aztán jöttek Rákosiék, és államosították az egészet a gecibe. Ehhez képest, ahogy írod, most is csak a használati jogot kaptuk vissza az államtól, nem a tulajdont. Erről ennyit.
Csak az a kérésem, hogy valóban Albert Flórián Stadion legyen az új létesítmény neve is!