Akkor szétverték a Bukarestből hazautazó, csalódott magyar szurkolók a vonatot vagy sem? Kicsit belekeveredtünk abba, hogy mindkét verzió egy helyről érkezett.

Kódok nélkül mindenki tudja, milyen kocsikról is van szó (fotó: vasutikocsi.hu)

Kódok nélkül mindenki tudja, milyen kocsikról is van szó (fotó: vasutikocsi.hu)

Mindenki kiszemezgethette a kedvére valót a román-magyar elő- és utózöngéiből, kiváló terep volt ez nemcsak az ordas nézeteiket a focin keresztül népszerűsíteni kívánóknak, hanem a mindenszurkolóhuligán és minekapénzaszarfociba gondolatkörök lelkes terjesztőinek is. Minden elszálló sörösüveget pontosan dokumentáltak az arra hivatottak, így nem csoda, hogy az egyébként világszínvonalat képviselő MÁV kocsijaiért is megindult az aggódás. Ahogy várni lehetett, a különvonattal közlekedő hivatásos huligánok szét is szedték a szerelvényt.

A következő időszakban átmeneti kocsihiány léphet fel a békéscsabai honállomású B 20-80 kocsik fordulójában, ugyanis a Romániából tegnap hazaérkező szurkolói különvonat utasai a szerelvény nagy részét teljesen széttörték. A külső és belső felületeken is rengeteg rongálás történt, ezért a kocsik egy ideig még biztosan nem állhatnak forgalomba. A rongálás 12 B 20-80 és két WRm 88-81 kocsit érintett. A WRm kocsikra télen nincs szükség SZVÖR szerint, ezért javításuk akár hosszabb ideig is elhúzódhat. A vonat megrendelője – a magyar válogatott hivatalos szurkolói csoportja – köteles kifizetni a károkat a MÁV-Startnak, erre a szolgáltatási szerződés kötelezi őket. A közösen megállapított összeget a MÁV-Start be is fogja hajtani.

Jelent meg szombat délelőtt a MÁV-Vonatösszeállítás honlap Facebook-oldalán. A név megtévesztő, mert nem a szanaszét darabolt MÁV egy rejtélyes nevű cégéről van szó, hanem egy igazi hardcore vonatbuzi oldal a forrás. A fenti bejegyzést azonban nem érdemes keresni a hivatkozott fb-oldalon, mert azóta törölték; lentebb kiderül miért. (Azért visszakövethető az alaphír is, hiszen google a barátunk.)

Az infó gyorsan bejárta az online sajtót, a megfelelő címekkel, többek között Tomboltak, szétverték a vonatot a Bukarestből hazautazó magyar drukkerek, A magyar huligánok miatt kocsihiány lehet a MÁV-nál, Átrendezték a bukaresti különvonatot a magyar szurkolók, stb.

Aztán délután pontosított a MÁV, az MTI-ben nyilatkozott a társaság szóvivője, azért ez az infó is átment sok felületre.

Az előzetes felmérések alapján több millió forintos kár keletkezett abban a különvonatban, amely a magyar labdarúgó-válogatott szurkolóit szállította a bukaresti világbajnoki selejtező mérkőzésre és vissza – közölte a MÁV-Start Zrt. szóvivője vasárnap az MTI-vel.

 

Szabó Anett elmondta, egy 13 kocsiból álló üzleti különvonatról van szó, amelyet egy kft. rendelt meg tőlük. A szerelvény mind a 13 kocsijában kár keletkezett. Bukarest környékén menet közben kívülről kövekkel megdobálták a vonatot, ablakai betörtek, a belső károkat az utasok okozták – sorolta a szóvivő. Hangsúlyozta, hogy ehhez még hozzájön a bevételkiesésből adódó kár, ugyanis ezeket a kocsikat a következő hetekben nem tudják közlekedtetni.

 

A kár összességében több millió forintos, de Szabó Anett pontos összeget egyelőre nem tudott mondani. Azt viszont hangsúlyozta, a MÁV-Start Zrt. mindent megtesz annak érdekében, hogy továbbhárítsa az okozott károkat. Elmondta: a megrendelő kft. a polgári törvénykönyv rendelkezései alapján felelősséggel tartozik az utasok által okozott kárért. A cégről mást nem akart közölni, mert – szavai szerint – minden további információ üzleti titoknak minősül.

 

Az esetről beszámoló Index azt írta, hogy a vasúttársaság a megrendelőn, vagyis a magyar válogatott hivatalos szurkolói csoportján hajthatja be a helyreállítás többmilliós költségét, erre a szolgáltatási szerződés kötelezi a drukkereket.

 

Szabó Anett elmondta, hogy a kődobálás miatt felvették a kapcsolatot a román vasúttársasággal és a román hatóságokkal, és büntetőfeljelentést tesznek. Arra a kérdésre, hogy a bevételkiesésből álló károkat hogyan tudják megosztani a kődobálók, illetve a kocsikat belülről megrongálók között, azt felelte, jogászaik alaposan és körültekintően fognak eljárni.

 

Így azért kicsit árnyaltabb a kép, hiszen a MÁV-szóvivő már arról is beszélt, hogy azért kívülről is kozmetikázták azokat a kocsikat, nem csak belülről.

Szerencsére a vonatos oldal jött és hétfőn helyre tett mindenkit, beleértve a rémhíreket terjesztő sajtót is.

Sok tévhit terjed a magyar-román focimeccs után megrongált személykocsikkal kapcsolatban, ezért – most utoljára – szeretnénk leírni néhány információt:

  • A rongálók: a kocsik külső felületét Romániában kővel dobálták, ezért betört sok ablak, és az oldalfalakon sérülések vannak. Ezekért nem a vonaton utazó magyar szurkolók a hibásak, a kár milliós nagyságrendű. A vonat belsejében kisebb-nagyobb rongálások történtek (letört mosdókagyló, leszakított fülkeajtó, megbontott belső burkolatok, letépett függönyök). Ezeket a vonaton utazó magyar szurkolók okozták, a kár összege az elterjedt információkkal ellentétben NEM milliós nagyságrendű, de a vonat szervezője elismerte ezeket, a tettesek egy része jelentkezett.
  • A károk megtérítése: egyelőre nincs végleges összeg, de a vonatot megrendelő kft. a magyar utasok által okozott kárt meg fogja téríteni. A vonatdobálással kapcsolatban pedig felvette a kapcsolatot a MÁV-Start a Román Rendőrséggel, és a CFR-el, egyéni tettesek ellen nyomoznak.
  • Az elterjedt hírekkel ellentétben a B 20-80 kocsikat emiatt nem kell selejtezni, honállomásukon, Békéscsabán hamarosan helyre lesznek állítva. A két WRm étkezőkocsi fővizsgája idén jár le, újat már valószínűleg nem kapnak (de nem a rongálás miatt)
  • Kérünk mindenkit, hogy tartózkodjon a bántó hangvételű megjegyzésektől, és senki ne általánosítson, a vonaton utazó szurkolók és a románok között is volt sok tisztességes, becsületes ember!

Na, nehéz igazságot tenni, a kővel, vonatszékkel és szavakkal, címekkel dobálózók között.